lördag 12 maj 2018

Kim Bergkvist




Kim Bergkvist är en ung, begåvad, up-and-coming star på musikalscenen. En skåning från Landskrona, utbildad vid Royal Academy of Music i London och Högskolan för Scen och Musik i Göteborg. Under våren har Kim spelat i Idioterna på Helsingborgs Stadsteater. Tidigare har hon bland annat spelat Mrs. Andersen i A Little Night Music i London samt jobbat som solist på ett av AIDAs kryssningsfartyg. Nästa år kan ni se henne som Johanna i Sweeney Todd på Dalateatern i Falun. 
Kul att ha med dig på Bruket i sommar, Kim!

Bästa scenminnet?
Oj, vilken svår fråga. Jag kommer att tänka på när jag var sångare i en ABBA-show på Brandenburger Tor i Berlin under nyårsafton 2010 inför 1,5 miljoner människor samt 6 miljoner tv-tittare - det gick inte riktigt att greppa. Eller när jag producerade min första helt egna musikalkonsert, Från Broadway med Kärlek - den är jag riktigt stolt över. Jag har så klart minnen från saker som jag har sett också: till exempel Tooting Arts Club’s produktion av Sweeney Todd - den var helt grymt cool.

Konstigaste roll?
När jag jobbade som sångsolist på ett kryssningsfartyg så spelade jag en fjäril, som hade varit förtrollad till en järngrind i fler hundra år - på tyska.

Hur laddar du inför en föreställning?
Bra sömn, extremt mycket vatten och en lång fysisk uppvärmning. 

Vad gör du helst en spelledig helg?
Åh, antingen försöker jag planera in en weekend för att hälsa på vänner i London eller Stockholm eller så passar jag på att ha en lugn helg hemma med kaffe i solen, ett långt träningspass och matlagning. När man jobbar kvällstid är det svårt att själv hinna gå på teater eller att prova någon ny restaurang eller cocktailbar - detta försöker jag passa på att göra när jag har några lediga kvällar. 

Idag har vi i ensemblen fått äran att möta Kim för att repetera och dansa ihop. Och oooooj vilken begåvning, på alla plan. Hennes fokus och tålamod smittar av sig och lyfter ensemblen ett snäpp till! 

Kim
finns att följa på 
Facebook

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar